Διακοπές, vacation, καλοκαίρι: όλες οι λέξεις που σχετίζονται μ' αυτή την εποχή έχουν θετικό πρόσημο και μάλιστα σημαίνουν "STOP". Διέκοψε ό,τι κάνεις, άδειασε (vacate) το μυαλό και το πρόγραμμά σου και, εν πάσει περιπτώσει ξεκουράσου. Και όμως, οι έρευνες -και οι εμπειρία- δείχνουν ότι όλο και περισσότερο αποτυγχάνουμε να ξεκουραστούμε ακόμη και στη διάρκεια των διακοπών, αφού το στρες μας ακολουθεί συστηματικά, ακόμη και στις τροπικές παραλίες. Ψάξαμε και βρήκαμε 5 συμβουλές που δίνουν οι ειδικοί για λιγότερο στρες, τουλάχιστον κατά τους καλοκαιρινούς μήνες:

 

Μπείτε σε θερινή ώρα

Και δεν εννοούν την ώρα που δείχνει το ρολόι, αλλά το νέο πρόγραμμα, το καλοκαιρινό. Βάλτε νέους κανόνες που θα ακολουθήσετε μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου (τουλάχιστον) και θα λένε για παράδειγμα, ότι κάθε μέρα μετά τη δουλειά θα πηγαίνετε στην παραλία. Προσοχή: Βάλτε ένα στόχο που θα είναι ρεαλιστικός και εφικτός, ειδάλλως θα καταφέρετε μάλλον το αντίθετο από το επιθυμητό, να αγχωθείτε εξαιτίας της υπόσχεσης που δώσατε στον εαυτό σας αλλά αποτύχατε να κρατήσετε. Σύμφωνα με την δρ Joan Louis, επικεφαλής της ψυχιατρικής μονάδας του Πανεπιστημιακού νοσοκομείου του Saint Louis, είναι πολύ συχνό φαινόμενο τα σχέδια των διακοπών, που υποτίθενται ότι στοχεύσουν στη χαλάρωση να γυρίσουν μπούμερανγκ, γιατί είναι βασισμένα σε υπερβολικές προσδοκίες, που είναι αδύνατον να πραγματοποιηθούν. 

Αδειάστε τα σκουπίδια

Όχι μόνο του κάδους απορριμμάτων της Vileda, προφανώς, αλλά και τα "σκουπίδια" του προγράμματός σας, αυτές τις μικρές συνήθειες που μας κλέβουν το χρόνο καθημερινά χωρίς να το καταλάβουμε. Για αρχή, προσπαθείστε να μην αναλάβετε νέες ευθύνες, να μη φορτώσετε επιπλέον το πρόγραμμά σας, εκτός κι αν είναι απολύτως απαραίτητο. Αν είστε από αυτούς που αναβάλλουν όλη τη χρονιά πχ ένα σεμινάριο που ήθελαν να παρακολουθήσουν online με σκοπό να το κάνουν τον Αύγουστο, μη το κάνετε! Αφήστε στον εαυτό σας λίγο χρόνο να ξεκουραστεί και προγραμματίστε ποια εβδομάδα του Σεπτεμβρίου ή του Οκτωβρίου ή οποιουδήποτε μήνα είναι κατάλληλη για να κάνετε το μάθημα που θέλετε. Την ίδια λογική ακολουθήστε και για άλλα πράγματα που είναι αγγαρείες και τα κάνετε από συνήθεια. Δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή για να πάρετε ξανά τον έλεγχο το χρόνου σας από τώρα.

Φίλοι και οικογένεια

Είναι γνωστό ότι το καλύτερο αγχολυτικό είναι η καλή παρέα, όμως στη διάρκεια της χρονιάς έρχονται μήνες που δε προλαβαίνουμε να δούμε τους φίλους και την οικογένεια παρά μόνο ελάχιστες φορές. Τώρα όμως που είναι καλοκαίρι, αλλάξτε το αυτό, συνειδητά. Αξιοποιήστε κάθε δυνατή ευκαιρία να βρεθείτε με τους δικούς σας, και αφήστε τη χαρά της συναναστροφής και της οικειότητας να διώξει το στρες. Εξάλλου, αυτό θα πει πραγματικές διακοπές.

Staycation

Όλες οι πηγές που βρήκαμε για το πώς να μειώσουμε το στρες στη διάρκεια του καλοκαιριού, είχαν δυο κοινά σημεία, αυτό και το επόμενο. Οι αμερικάνοι χρησιμοποιούν τη λέξη Staycation, ως παράφραση του vacation, για να περιγράψουν την άδεια που παίρνουμε αλλά δε πάμε πουθενά. Και μάλιστα, το προτείνουν ως μια πολύ καλή πρακτική- προφανώς όχι για όλη τη διάρκεια της άδειας, αλλά για μερικές ημέρες- γιατί το καλύτερο μέρος για να χαλαρώσουμε και να ξεκουραστούμε πραγματικά είναι το μέρος που πραγματικά νιώθουμε οικεία, δηλαδή το σπίτι μας. Δυο ημέρες στο σπίτι, χωρίς υποχρεώσεις και ευθύνες, απλώς κάνοντας τα πράγματα που μας ευχαριστούν, στο χρόνο που θέλουμε, ισοδυναμούν με μια εβδομάδα διακοπών σε οποιοδήποτε εκτός σπιτιού μέρος.

Αποσυνδέσου

Το δεύτερο σημείο που συμφωνούν όλοι (και κάνουν πραγματικά ελάχιστοι): Για μερικές ημέρες αποσυνδέσου από emails, social media, υπενθυμίσεις και μηνύματα. Αν μπορείς κλείσε το κινητό εντελώς, δώσε στο μυαλό σου την ευκαιρία να διώξει αυτό το άγχος του "έχω το νου μου στο κινητό". Ειδικά τον Αύγουστο, και μάλιστα την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου, πραγματικά ελάχιστα πράγματα λειτουργούν σε κανονικούς ρυθμούς (προφανώς αυτό δεν ισχύει για εστιατόρια και ξενοδοχεία βέβαια), οπότε πιθανότατα να μπορείς να αφήσεις το κινητό από το χέρι χωρίς να υπάρξει κανένα πρόβλημα. Από την άλλη, αυτή η αποσύνδεση από τη μόνιμη έγνοια της αναμονής, είναι το κλειδί στην αντιμετώπιση του στρες, οπότε αξίζει να το δοκιμάσουμε. Και ποιος ξέρει, αν όντως δουλεύει όπως λένε, μπορεί να το εφαρμόσουμε εν καιρώ και τις Κυριακές.

 

 

Κύλιση στην Αρχή