Η επιχείρηση είναι σαν ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο- μηχανές, άνθρωποι και διαδικασίες πρέπει να συντονιστούν σε maximumαπόδοση για να έρθει το αποτέλεσμα. Η απόδοση είναι μια έννοια που συχνά παρερμηνεύεται: για παράδειγμα, βλέπουμε κάποιον να δουλεύει πολλές ώρες και θεωρούμε ότι είναι αποδοτικός, «καλός» υπάλληλος. Αντίστοιχα και η οικονομία είναι παρεξηγημένη: το πιο φθηνό σπάνια είναι το πιο οικονομικό. Για τον επιχειρηματία, λοιπόν, που στοχεύει σε μέγιστη κερδοφορία, η επιτυχία μπορεί να έρθει μέσα από αποφάσεις και πολιτικές που δε σχετίζονται άμεσα με αυτή- ακριβώς όπως και στο αγωνιστικό αυτοκίνητο η ψυχολογία της ομάδας του pit stop, μπορεί να σώσει τον αγώνα ή μια βίδα, κάπου μέσα στον κινητήρα, μπορεί να τον καταστρέψει.

Έχοντας πει αυτά, σημειώνουμε μερικά managerial tips, που με τρόπο ευθύ ή λιγότερο ευθύ επιδρούν ουσιαστικά στην κερδοφορία της επιχείρησής σας:

1.  The Factor

Είστε έ-τοι-μοι? Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι καταλυτικός στην κερδοφορία, αφού –ειδικά για τις επιχειρήσεις στην παροχή υπηρεσιών- είναι συνήθως το υψηλότερο κόστος. Το προσωπικό για να αποδώσει, δηλαδή για να παράξει το βέλτιστο αποτέλεσμα με το λιγότερο κόστος, θέλει ηγετικές και διοικητικές ικανότητες πολύ πιο περίπλοκες απ’ ότι συχνά αντιλαμβανόμαστε. Έχει αποδειχτεί πια ότι το managementτου φόβου, τα «κακά αφεντικά», δημιουργούν πιο «ακριβούς» υπαλλήλους, αφού το ηθικό τους είναι χαμηλό, εργάζονται τόσο όσο χρειάζεται για να αποφύγουν την παρατήρηση, βλέπουν μπροστά τους λάθη και τα διορθώνουν. Ο σύγχρονος επιχειρηματίας ξέρει ότι ένα μικρό bonus- που συνεπάγεται μια εκροή από το ταμείο- στην πραγματικότητα αποσβένεται από την καλύτερη παραγωγικότητα του προσωπικού.

Στην ίδια κατηγορία εμπίπτουν και τα θέματα της εκπαίδευσης. Το κόστος ενός σεμιναρίου- ακόμη κι αν δε καλύπτεται από την ΑνΑδ- είναι πολύ χαμηλότερο από το κόστος των λαθών στην εργασία. Όπως κι εμείς συχνά λέμε, δεν υπάρχουν καλά και κακά προϊόντα, αλλά καλοί και κακοί χρήστες.

2. Επένδυση vs Δαπάνης

Με την κρίση και τις απειλές των τελευταίων ετών, οι επιχειρηματίες μάθαμε να κοιτάμε το ταμείο μας και να παίρνουμε αποφάσεις με γνώμονα το εδώ και τώρα. Αν κάτι είναι καλύτερο για τη σημερινή μας ρευστότητα, πιθανότατα θα προτιμηθεί από κάτι άλλο που θα κρατήσει περισσότερο. Όταν όμως μιλάμε για εξοπλισμούς και εργαλεία που έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής, τότε η παραπάνω λογική είναι συνώνυμη της σπατάλης. Για να φέρουμε το παράδειγμα στον κλάδο μας, πιθανότατα η απλή σφουγγαρίστρα να είναι πιο φθηνή από την πανέτα της Vileda Professional, όμως δε πλένεται και κρατάει πολύ λιγότερο. Αυτό σημαίνει ότι αν πολλαπλασιάσετε το χαμηλό κόστος της σφουγγαρίστρας επί τις φορές που θα την αγοράσετε σε ένα χρόνο, θα διαπιστώσετε στην πραγματικότητα ότι είναι πολύ ακριβότερη από την πανέτα.

Το ίδιο ισχύει και για τα προϊόντα που έχουν μεγάλη κατανάλωση, όπως πχ το χαρτί υγείας. Στην αγορά των επαγγελματικών λύσεων υπάρχουν δεκάδες- αν όχι εκατοντάδες- συστήματα και χαρτιά, για κάθε επιχείρηση και κάθε τσέπη. Αυτό που συχνά διαφεύγει από τον επιχειρηματία είναι ότι αν το σύστημα δεν ελέγχει τη χρήση, τότε η ανεξέλεγκτη κατανάλωση στην πράξη θα καταστήσει το πιο φθηνό προϊόν στην τιμή να είναι το πιο ακριβό στην πράξη.

3. Το νέο είναι ωραίο

Τελεία. Εδώ δε λέμε ο παλιός είναι αλλιώς. Το παλιό, κυρίως σε θέματα οργάνωσης, διαδικασιών, πολιτικών κλπ είναι σχεδιασμένο για να λειτουργεί σε παλιές συνθήκες και για παλιές επιχειρήσεις. Επειδή δύσκολα θα βρεθεί κανείς που δε θα παραδεχτεί πόσο έχει αλλάξει το businessπεριβάλλον τα τελευταία χρόνια, η συνήθεια και η προσκόλληση στο παλιό (άρα και γνώριμο) έχουν αναδειχτεί στις πιο μεγάλες απειλές της κερδοφορίας. Οι Άγγλοι λένε you cannot teach an old dog new tricks, αλλά επειδή εδώ το διακύβευμα είναι πολύ πιο σοβαρό, θα πρέπει να βρούμε τον τρόπο και τη θέληση και να τα μάθουμε. Αν λέμε, φερ’ ειπείν, ότι οι πελάτες πια είναι πιο απαιτητικοί σε θέματα ποιότητας τροφίμων και συμβιβάζονται πιο δύσκολα, εστιατόρια που δεν έχουν εντάξει στο DNAτους την κουλτούρα του HACCP, μένουν πίσω, πολύ πίσω.

Τα ίδια και με το internet, χάρη σε όλα τα καθηλωτικά στοιχεία που εν συντομία λένε ότι όλος ο κόσμος ζει κι αναπνέει μέσα στο Internetκαι τα Social Media. Αν κάποιος παλιά σας έλεγε ότι όλοι οι πιθανοί πελάτες σας είναι καθισμένοι στην πλατεία, δε θα τρέχατε να τους μιλήσετε, ίσως να τους μοιράσετε και κάποια φυλλάδια της επιχείρησής σας; Ή θα κάνατε πώς δεν το ακούσατε και θα γυρνούσατε την πλάτη; Ε, αυτό είναι το παλιό. Η πλατεία έχει αντικατασταθεί από το Internet.

4.Τεχνολογία, τεχνολογία, τεχνολογία

Είναι τόσο απλό και ουσιαστικό: αυτοματοποιείστε ότι μπορεί να αυτοματοποιηθεί, ακόμη κι αν σήμερα η αγορά λογισμικών είναι βάρος για το cash flow σας. Στην εποχή της πληροφορίας, η σωστή επεξεργασία των στοιχείων είναι αυτή που ξεχωρίζει τις επιτυχημένες επιχειρήσεις, επομένως μην υποτιμήσετε ποτέ την αξία ενός σωστού report, ή την αύξηση της αποδοτικότητας του προσωπικού πχ δίνουν τις παραγγελίες ηλεκτρονικά. Εννοείται ότι υπάρχει χρόνος προσαρμογής- η καμπύλη της μάθησης- αλλά άπαξ και το σύστημα δουλέψει, θα δουλεύει μόνο σε όφελος του bottom line σας.

5. Τα μυαλά των άλλων

Χρησιμοποιήστε τα, αντί να πληρώνετε στελέχη για να κάνουν ολοήμερα meetings. Πιέστε τους συνεργάτες σας και τους προμηθευτές σας να γίνουν καλύτεροι, για εσάς. Θέστε ερωτήματα κι απαιτήστε απαντήσεις. Επισημάνετε προβλήματα και ζητήστε λύσεις. Γιατί να καθίσει ο υπεύθυνος προμηθειών με τη housekeeperκαι για 2-3 να τους πληρώνετε για να ψάχνουν μια διέξοδο στη μείωση του κόστους αναλωσίμων, όταν μπορείτε απλά να πάρετε εμάς και να μας ζητήσετε να έρθουμε με νέες προτάσεις; Γιατί η γραμματεία να προσπαθεί να ξεμπλοκάρει τον υπολογιστή, χάνοντας πολύτιμο χρόνο, όταν αυτός που τον εγκατέστησε έχει υποχρέωση να το κάνει- και θα το κάνει ταχύτερα;

Για έναν παραδοσιακό επιχειρηματία, με το συγκεντρωτισμό και την αυστηρότητά του, τα περισσότερα από αυτά ακούγονται ως λόγια που στην πράξη θα αποδειχθούν κενά. Η αλήθεια όμως είναι πολύ διαφορετική- και οι σύγχρονοι επιχειρηματίες τη γνωρίζουν: κάθε μέρα, κάπου στον κόσμο διατυπώνεται μια νέα πρόταση για τη διοίκηση των επιχειρήσεων και πώς να επιτευχθεί η μέγιστη κερδοφορία. Γιατί ο κόσμος αλλάζει, οι ανάγκες αλλάζουν, οι πελάτες αλλάζουν. Το αν θα εξελιχθούμε μαζί τους ή θα μείνουμε οι δεινόσαυροι του managementείναι δική μας απόφαση (πάντως η ιστορία και ο Δαρβίνος λένε ότι καλύτερα να αποφύγουμε τη λύση του δεινόσαυρου).

Κύλιση στην Αρχή